سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرح دعای عصر غیبت بخش دهم

شرح دعای عصر غیبت 

سخنران : جناب آقای دکتر مهدی رابط.

بخش دهم:

خلاصه سخنرانی : 

ذیل عبارت شریف « وَ عافِنی مِمَّااتَحَنتَ بِهِ خَلقَکَ»

(مرا از آنچه خلقت را به آن امتحان کنی، سالم بیرون بیاور)

دو مورد از امتحان‌هایی که در عصر غیبت با آن‌ها روبه‌رو هستیم؛ امتحان به غیبت ولی عصر ارواحنا له الفداه و سختی و مشکلات نبودن امام در زمان غیبت ولی عصر ارواحنا له الفداه است. در این نوشتار بر آن هستیم که عواملی که در جلسه‌ی دهم شرح دعای عصر غیبت یاد شد تا با عمل به آن‌ها از این دو امتحان سربلند بیرون آئیم را ذکر کنیم. به همین منظور اوامری که امام عسکری علیه‌السلام طی نامه‌ای به پدر شیخ صدوق فرموده‌اند را بر می‌شمریم.

یک. صبر!

نداشتن صبر و کم‌طاقت بودن موجب خواهد شد تا کارها خراب و با نقص انجام شود. هر یک از ما وظیفه داریم در تمامی کارهایی که بر عهده داریم؛ شغل، تحصیل و ... را با صبر لازم آن انجام دهیم و در راس هر صبری، صبر برای ظهور مولا و صاحب امر ماست. اگرچه دوازده قرن است که شیعیان هر روز صبح در دعای عهدشان خوانده‌اند که إِنَّهُم یَرَونَهُ بَعیدا و نَراهُ قَریبا و به نظر زمان درازی است که منتظر ظهور هستند. ولی باید صبر نمود و از خواندن دعا خسته نشد و هر لحظه منتظر فرج بود و فرج ایشان را قریب دانست. امام به پدر شیخ صدوق دستور به صبر داده‌اند و به ایشان امر کرده‌اند که شیعیان‌شان را دستور به صبر دهند.

دوم. انتظار فرج کشیدن

پیامبر اکرم صلی‌الله علیه‌وآله‌وسلم می‌فرمایند: بالاترین اعمال امت من، انتظار فرج است. طبق فرمایش امام، شیعیان در حزن و اندوه خواهند بود تا پسر ایشان که پیامبر صلی‌الله علیه‌وآله‌وسلم بشارت داده‌اند ظهور کند و زمین را از قسط و عدل پر نماید همانگونه که از ظلم و جور پر گشته است.

سوم. تقوا

نمی‌توان از امام عصر ارواحنا له الفداه دم زد و اما میل به گناه هم داشت. نمی‌شود ایشان را دوست داشت اما معامله‌هایمان، روابط‌مان خراب باشد. «انَّ أکرَمَکُم عِندَالله اتقکُم»

چهارم. نماز

یکی از مهم‌ترین عبادات ما نماز است و این عبادت مورد پسند ولی‌عصر ارواحنا له‌الفداه می‌باشد. شایسته است که آن را ارج بنهیم و در بپا داشتن سروقت آن بکوشیم.

پنجم. زکات

منظور از زکات تمام حقوق مادی و شرعی است که بر عهده‌ی هر مسلمان شیعه قرار داده شده است. 

ششم. مغفرت الذنب

گذشت کردن از خطا یکی از چیزهایی است که به ما امر شده است. نباید فراموش کرد که خود نیز مرتکب خطا می‌شویم و هیچ‌گاه نباید خطای خویش را کوچک و خطای دیگران را بزرگ بپنداریم. نباید خطا و اشتباه دیگران را پیگیری و دنبال کنیم.

هفتم. کظم الغیظ

باید حواسمان باشد که موقع خشمگین شدن و عصبانیت سخنی نگوییم. فرد با ایمان نباید بداخلاق باشد. اگر به عنوان یک فرد دین‌دار شناخته می‌شویم باید نمونه باشیم و خشم و عصبانیت خود را فرو بریم و حرفی نزنیم که پشیمان شویم.

هشتم. صله‌ی رحم

رفتار انسان مومن در رفت‌و‌آمدها موجب جذب و کشش دیگران می‌شود.

نهم. مواسات الاخوان

رفت‌آمد با برادران دینی، جویای حال ایشان شدن، خبر داشتن از بیماری و مشکلات هم و ... سفارشی است که امام فرموده‌اند. اگر از یکدیگر فاصله بگیریم شیطان راحت‌تر می‌تواند ما را گمراه کند. در صورتی که دست در دست هم داشته باشم و می‌توانیم اشتباه یکدیگر را متذکر شویم و از نیرنگ‌های شیطان فرار کنیم.

دهم. سعی و تلاش برای رفع حوائج  برادران دینی در سختی و آسانی

یازدهم. حلم عند الجهل

هنگامی که چیزی را نمی‌دانیم باید بردباری پیشه کنیم. نباید چیزی را که به آن اعتماد کافی نداریم بپذیریم و باید توقف کنیم و بردباری کنیم تا جهل ما برطرف شود. همچنین به‌دست آوردن علم سخت است و بردباری و حلم می‌طلبد و باید منت استاد کشید و احترام وی را نگه داشت و خسته و آزرده‌خاطر نشد.

دوازدهم. تفقه در دین.

تیزبینی در دین به ما امر شده است. در اصول دین نمی‌بایست از دیگران پیروی کرد. اگرچه در فروع دین و جزئیات و احکام آن می‌توانیم تقلید کنیم ولیکن باید اهل تحقیق در دین باشیم و به گفته‌های دیگران اکتفا نکنیم و هرچیزی را نپذیریم.

سیزدهم. ثابت قدم بودن در کارها

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود

رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

امام علی علیه‌السلام می ‌فرمایند: اگر کار کوچکی را انجام دهی که مداومت داشته باشد، بهتر است از کار بزرگی که ملالت (سختی و رنج) بهمراه دارد.

چهاردهم. متعهد بودن به قرآن

چه قدر با قرآن دوست و رفقیم؟ آیا فقط ماه رمضان تا ماه رمضان به قرآن سر می‌زنیم؟ شایسته است که برنامه‌ای برای قرائت مداوم و نیز مطالعه کردن تفاسیر آن برای خود قرار دهیم.

پانزدهم. داشتن حسن خلق

شانزدهم. امر به معروف و نهی از منکر

هفدهم. دوری کردن از تمامی گناهان

هجدهم. نماز شب

نوزدهم. نماز شب

بیستم. نماز شب

پیامبر صلی‌الله علیه‌وآله‌وسلم به حضرت علی علیه‌السلام فرموده‌اند: برتو باد نماز شب! برتو باد نماز شب! برتوباد نماز شب! کسی که نماز شب را سبک و خفیف بشمارد از ما نیست!

امام در انتها به پدر شیخ صدوق می‌فرمایند که به این وصیت من عمل کن و شیعیان مرا امر کن تا آن‌ها هم به این‌ها عمل کند.

مصادر این روایت: مناقب ابن شهر آشوب، منتخب الاثر صفحه 231 فصل 2 باب 21 حدیث 2، بحارالانوار جلد 50 صفحه 317 باب 4، مستدرک الوسائل، معجم احادیث امام مهدی علیه‌السلام جلد 6 صفحه 63 و ...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

حجم فایل : 39.8 مگابایت

مدت زمان سخنرانی : 43:33

جهت دانلود فایل اینجا کلیک کنید




تاریخ : جمعه 95/2/10 | 8:11 صبح | نویسنده : هئیت فامیلی منتظران حضرت مهدی | نظر

  • paper | صحاب | بهاران دانلود